<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=271489683739696&ev=PageView&noscript=1" /> <img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=2199183460159057&ev=PageView&noscript=1" />

Moje porady

Czy olej kokosowy jest odpowiedni do smażenia?

Witam, przerzuciłam się na olej kokosowy, ponieważ spotkałam się z opiniami, że jest on zdrowszą alternatywą podczas smażenia. Czy to prawda?

Trzeba wiedzieć, że smażenie nie należy do zdrowych metod obróbki termicznej potraw, tak samo jak grillowanie. Jednak jeśli już decydujemy się na wybór tej metody, należy pamiętać, że w większości tłuszcze roślinne, takie jak: oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, olej lniany należą do tłuszczy, które mają niską temperaturę dymienia, co szybko przykłada się na utratę ich wartości i właściwości prozdrowotnych podczas smażenia. Inaczej zachowuje się olej rzepakowy, który tolerancję na temperaturę ma większą. Zawarte w tych olejach nienasycone kwasy tłuszczowe łatwo ulegają utlenianiu pod wpływem wysokiej temperatury, co przykłada się dodatkowo na niekorzystny wpływ na organizm. Olej kokosowy jest tłuszczem roślinnym, który zawiera w 90% tłuszcze nasycone, w dużej ilości są to tłuszcze krótko- i średnio- łańcuchowe, które są łatwo przyswajalne i nie wymagają udziału lipazy podczas trawienia. Poza tym olej kokosowy ma wyższą temperaturę dymienia, nierafinowany wykazuje odporność do temperatury 177 stopni, a rafinowany nawet do 200 stopni. Ze względu na zdrowie lepiej nie smażyć w ogóle, alternatywną i zdrowszym wyborem jest duszenie, gotowanie, gotowanie na parze. Jeśli już się decydujemy na smażenie, to lepiej jest zastąpić oleje zawierające głównie nienasycone kwasy tłuszczowe, olejem kokosowym, który bogaty jest w tłuszcze nienasycone i wykazuje mniej szkodliwe działanie podczas smażenia.

Olej z pestek winogron

Czy olej z pestek winogron jest zdrowy i czy można go używać do smażenia?

Olej z pestek winogron pozyskiwany jest jako odpad z produkcji wina. Wysuszone pestki wykorzystuje się do pozyskiwania oleju, który zawiera duże ilości kwasów tłuszczowych omega-6 i przez niekorzystny stosunek tych kwasów w stosunku do kwasów omega-3 nie powinno spożywać w diecie uważanej za zdrową, która przyniesie wiele skutków zdrowotnych. Nadmierne spożywanie tego oleju, albo bardziej kwasów tłuszczowych omega-6 może przyczyniać się do powstawania stanów zapalnych i rozwoju licznych chorób. Twierdzi się nawet, że olej z pestek winogron nie przynosi tylu korzyści co same owoce. Jeśli chodzi o używanie oleju z pestek z winogron dla uzyskania skutku prozdrowotnego, to mija się z celem. Może i olej ma wysoką temperaturę dymienia wynoszącą około 215 stopni Celsjusza, ale tak jak inne oleje roślinne bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe podczas smażenia dochodzi do ich przekształcenia w niekorzystne utlenione związki. We wcześniejszym pytaniu o oleju kokosowym można dowiedzieć się więcej jaki tłuszcz najlepiej wybrać do smażenia, ale jak wiadomo najlepiej nie smażyć wcale i zdecydować się na tradycyjne gotowanie, na parze, duszenie, ewentualnie pieczenie.

Nietolerancja glutenu

Od jakiegoś czasu obserwuję u mojej córki niepokojące objawy takie jak: częste bóle brzucha, biegunka, zaczęłam powiązywać to ze spożywaniem pieczywa. Czy są to symptomy nietolerancji glutenu? Czego unikać w diecie, by przykre objawy nie powracały?

Zgadza się, mogą to być objawy nietolerancji glutenu. Obok wymienionych bólów brzucha, biegunki mogą także występować wzdęcia, wymioty, ale także ze strony układu oddechowego duszności i obrzęk dróg oddechowych. Także swędzenie i wysypka jest charakterystycznym współwystępującym objawem. Gluten jest białkiem występującym m.in. w zbożach, czyli pszenicy, żyta, jęczmieniu, produktach tych zbóż: makarony pszenne, płatki owsiane, kasze jęczmienne, kuskus i w prawie każdym pieczywie, chyba, że oznaczone jest bezglutenowe. Trzeba być czujnym w wyborze produktów, jeśli chcemy uniknąć kontaktu z glutenem. Pomóc w tym może nam świadomość czytania etykiet na produktach. Reakcje zapalne indukowane przez gluten, można zatrzymać poprzez eliminowanie go z diety. W rozpoznaniu występowania alergii na gluten mogą pomóc testy serologiczne, polegające na oznaczaniu przeciwciał czy testy predyspozycji genetycznej. Prostszą metodą może być zastosowanie diety eliminacyjnej. Jeśli objawy będą łagodniejsze, ustąpią po upływie około 3-4 tygodni, oznacza to, że nietolerancja na gluten występuje. Inną metodą rozpoznania jest badanie diagnostyczne, a dokładniej biopsja kosmków jelitowych, w celu sprawdzenia, czy są uszkodzone. Nie należy więc bagatelizować niepokojących objawów i podjąć odpowiednie kroki w celu diagnozy problemu.

Żywienie dziecka w autyźmie

Jaką dietę należy stosować u dziecka z autyzmem? Słyszałam, że odpowiednie żywienie może wpłynąć pozytywnie na objawy choroby

Dzieci z autyzmem powinni unikać produktów zawierających : gluten, kazeinę, cukry i laktozę. Bezglutenowych produktów jest coraz więcej , oznaczonych zielonym przekreślonym kłosem lub z napisem "produkt bezglutenowy". Produkty bez laktozy też już możemy znaleźć w wielu sklepach. Dieta eliminacyjna, z pewnością złagodzi objawy trawienne, metaboliczne, jak i psychiczne. Jeśli rodzice nie wiedzą jak odżywiać dziecko powinni poprosić o opiekę dietetyczną. Dziecko objęte taka opieką powoli zacznie nabrać nawyków żywieniowych, utrwali sposób żywienia co przyczyni się do złagodzenia stanu w jakim jest dziecko.

Nie wiem jaką wodę wybrać

Jaką wodę najlepiej wybierać do picia? Wiem, że są bogate w minerały, smakowe, przefiltrowana w czajniku, czy może zwykła najtańsza niegazowana w dużej butelce?

Na początku trzeba wiedzieć, że smakowa woda zawiera duże ilości cukru, około 7 gram na 100 ml. Jest to odpowiednik około półtorej łyżeczki cukru. Niektóre mogą być wzbogacane słodzikami, wzmacniaczami smaku, regulatorami kwasowości itp. Należy zrezygnować z wyboru tego typu rodzaju wody jeśli chcemy ograniczyć spożycie "dodatków" w postaci cukru, wzmacniaczy itd. Natomiast przyjmowanie tylko i wyłącznie czystej wody może prowadzić do zbytniego „rozcieńczenia” płynów zewnątrzkomórkowych, w konsekwencji czego woda w celu wyrównania stężeń będzie przedostawać się do wnętrza komórek. Jednocześnie nadmiernie nawodnione komórki będą dążyć do pozbycia się jonów potasu, co prowadzić z kolei może do nadmiernych skurczów mięśni. Picie tylko i wyłącznie czystej wody wpływa ponadto na wzmożone wydzielanie hormonu antydiuretycznego i zwiększone wydalanie moczu, co paradoksalnie może nasilać odwodnienie. Jeżeli wysiłek trwa dłużej niż 2-3 godziny, czystą wodę powinny zastępować specjalne napoje wodno-elektrolitowe (napoje izotoniczne).

Nadmierne picie kawy

Piję dużo kawy, przez co często zdarza mi się chodzić do toalety. Czy kawa potrafi mocno odwadniać przy jej nadmiarze?

Kofeina działa moczopędnie. Stąd w okresie jej stosowania niezbędne jest właściwe nawadnianie organizmu. Generalnie, jeżeli człowiek wypija dostateczną ilość wody, spożycie kofeiny w ilości do 300 mg (ok. 3-4 filiżanek kawy) nie prowadzi do stanu nadmiernego odwodnienia organizmu. Regularne picie kawy zwiększa tolerancję na kofeinę i przestaje ona działać moczopędnie oraz nie działa równie pobudzająco jak na początku jej picia.

Jogurty owocowe w naturalne czy sztuczne

Czy jogurty owocowe, które możemy znaleźć w sklepach są zdrowe, bez sztucznych dodatków?

Jogurty owocowe mogą zawierać nawet kilka łyżeczek cukru. Dodatkowo ma niewiele wspólnego z obecnością w nim świeżych owoców. Kolorowa barwa jogurtów owocowych dostępnych w sklepach to najczęściej mocno przetworzone owoce wzbogacone dodatkowo w barwniki i sztuczne wzmacniacze smaku. Jogurt owocowy najlepiej przygotować samodzielnie, dodając do jogurtu naturalnego prawdziwe kawałki owoców.

Spożywanie 4-5 posiłków dziennie

Czy to prawda, że kluczem do zachowania odpowiedniej wagi jest trzymanie się 4-5 posiłków dziennie? A co jeśli nie mogę sobie pozwolić na taką ilość, albo odwrotnie, kiedy lubię jeść częściej?

Nie ma zasady, że trzeba się trzymać 4-5 posiłków dziennie. Oczywiście jest to optymalny schemat, często stosowany, ale nie wymagany. Ważne jest, aby posiłki zgadzały się z zapotrzebowaniem organizmu i były spożywane regularnie. Bez podjadania między nimi, nawet jeśli są to owoce. Trzeba zwracać uwagę na jakość posiłków, czyli na ich kaloryczność i wartości odżywcze. Jeżeli kaloryka i wartości odżywcze odpowiadają zapotrzebowaniu Twojego organizmu, a posiłki przyjmowane są regularnie, to wówczas ilość posiłków nie ma większego znaczenia.

POKAŻ